AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
111111111111111111111111111111111

Monday 18 May 2015

KISAH PERJALANAN ILMU

Aku tahu aku jahil banyak perkara tentang ilmu bisnes, banyak benda lagi yang perlu aku pelajari dan kuasai, ini menuntut aku untuk terus mencari dan mencari, cuba dan mencuba.

Sehinggalah aku direzekikan oleh Allah Taala dengan seorang guru yang memang arif dengan selok belok ilmu perniagaan ini, pada awalnya aku diketemukan dengannya hanya didalam laman sesawang facebook, setelah mengikuti segala perkembangannya hampir 3 tahun aku ditemukan oleh Allah dengannya dialam reality.

Sebenarnya, aku sudah mengenali coach Bahar pada tahun 2012 lagi di fb, dan mungkin aku antara yang terawal menjadi friend dan pengikutnya dilaman tersebut, walaupun pada peringkat awal rasa minat untuk bersama dengannya agak lemau mungkin sebab dia adalah coach yang baru dan follower masih lagi sedikit. Tetapi lama-kelamaan aku tengok dia berjaya meletakkan dirinya pada posisi yang benar, dan apa yang diklaimkannya adalah benar, dia menjadi pendidik yang bijaksana dalam membantu ramai usahawan yang buntu dalam mencari peluang dan ruang dibidang perniagaan.

Antara sebab yang meyakinkan aku untuk bersamanya juga adalah kerana beliau sangat konsisten dan kuat, mampu bertahan didalam badai ujian dalam perniagaan dan meningkat baik taraf hidupnya, aku lihat didalam dirinya pengalaman pahit maung dan kisah sedih suka duka didalam menongkat arus kehidupan, sehingga hari ini dengan senyuman yang cemerlang, beliau ibarat sebagai wira yang berdiri diatas singahsana megah didalam dunia yang dibinanya.

Pandangan matanya seolah-olah sentiasa mengucapkan “kalaulah korang tahu apa yang aku tahu pasti korang akan membina karier hidup korang dengan lebih gigih lagi”, antara perkataan yang selalu diulangnya ialah, “ saya melihat potensi didalam setiap diri manusia, tetapi ramai yang tak tahu bagaimana untuk kembangkannya”.

Pertemuan pertama 

17/5/15 tarikh ini adalah tarikh yang menguji kesabaranku, tarikh ini mula masuk dalam shadule aku dua hari sebelum iaitu hari khamis, punyalah lama rasanya aku tunggukan tarikh ini.

Lama kerana keterujaan untuk bakal bertemu manusia hebat yang bakal merubah masa depan aku, dia adalah mentor dan pendidik yang telah mendidik ribuan manusia berjaya dalam kerjaya dan karier, lagipun aku ini usahawan, aku perlu kepada guru yang begini sebagai pembimbing.

Berapa ramai antara kita yang memang bukan hidup senang diluar sana, banyaknya tak cukup, sikitnya menghimpit, tapi tak pernah persoalkan kenapa dan mengapa dan tak pernah menjawabnya bagaimana dan bila. Semua ni kerana kurang peka dengan keadaan sekeliling, tidak rasa perlu untuk tambah baik kehidupan, sedangkan kehidupan sering menghimpit dan merejam. Bagi aku orang macam ni memang pentingkan diri sendiri, bukan sahaja malas nak membantu diri sendiri jauh sekali untuk lihat orang lain hidup gembira dan lebih baik.

Coach Bahar, seorang lelaki muda yang punyai karisma dan personaliti yang hebat, orangnya nampak biasa-biasa je, sekali tengok kita tidak akan fikirpun yang inilah lelaki yang memiliki dan menguruskan 20 syarikat yang memiliki pekerja beratus orang dan yang memiliki duit berjuta-juta didalam akaunnya, wataknya terlalu sederhana, sehinggakan kereta yang dinaiki isterinyapun hanya VIVi yang agak buruk. 

Tapi benar kata coach, kekayaan bukan letaknya kat situ ( kebendaan ), tetapi kekayaan dalaman itu yang sebenar, ukuran kekayaan ialah bila kita mampu mengkayakan diri kita dengan banyak membantu dan memberi manfaat kepada ramai orang. Apa yang kita lihat dengan kereta besar, rumah besar, pakaian branded dan sebagainya adalah lambang sahaja, lambang tidak menunjukkan kebenaran, kadang-kadang lambang boleh dimanipulasikan dan wujudkan banyak pembohongan.

Maksud berjaya dari sudut yang benar diulas oleh coach dengan penuh hikmah, kaya satu perkara dan berjaya adalah perkara yang lain, ada orang yang berjaya himpunkan keduanya dan ada orang yang gagal untuk himpunkannya. Kaya boleh jadi dengan berbagai cara yang batil, seperti menipu, mencuri dan merasuah, disini bukan sertanya kejayaan, tetapi jika kaya itu digondol dengan penuh maruah inilah dinamakan kejayaan.

Pernah seorang pemidato terkenal indonesia iaitu Aa Gym mengucapkan “ perniagaan bukannya persoalan kekayaan, tetapi adalah perkara kehormatan” raihlah kekayaan dengan cara yang terhormat, inilah kejayaan. 

Jika diteliti kembali, sentiasa persoalan ini kita fikirkan, antara syiar kekayaan atau memiliki kekayaan sebenar, dengan maksud kenapa aku perlu kaya? Sebelum ini jawapan yang sering dilahirkan dari sudut hati kita adalah untuk kita miliki lebih banyak syiar/lambang kekayaan daripada memiliki kekayaan sebenar, kita selalu fikirkan tentang kereta yang besar, rumah besar dan sebagainya, semuanya adalah keperluan material yang hampir merugikan dan menggagalkan kita, kerana perjuangan kita yang sebenar bukan hanya sekadar untuk meraih kekayaan tetapi lebih dari itu, tapi untuk jaminan masa depan yang lebih baik didunia dan akhirat, kita mesti mampu menang disini dan disana.

Maka wujudlah satu perjuangan baru dalam perjuagan kita iaitu berniaga dengan Allah Taala yang tentu sekali akan menguntungkan diri sendiri dan ramai orang, dan inilah yang dikatakan hidup yang bermanfaat dan ilmu yang bermanfaat, tapi siapa yang benar-benar ikhlas untuk perjuangkan perjuangan begini? Dan saolnya kenapa tidak? Sedangkan inilah perniagaan yang menguntungkan, ini bukan istilah baru, Rasulullah SAW pernah mennyebut tentang perjuangan ini dizamannya. Apakah dan bagaimanakah perniagaan dengan Allah ini?

Perkara ini dijelaskan oleh coach dengan sebaiknya, iaitu berniaga bagaimana untuk mengkayakan orang lain, kata coach berniaga bukan duit persoalannya, tetapi bagaimana kita mampu untuk mengkayakan orang lain dan kita akan dapat 10kali lipat daripada itu sebagaimana yang dijanjikan Allah Taala, inilah yang dinamakan perniagaan yang berjaya, dan perkara inilah yang diaplikasikan oleh coach didalam hidupnya didalam perniagaannya, bukan hanya sanya mengaharapkan pulangan berbentuk wang, tetapi berkat yang tidak bertepi seakan rezeki itu datang tanpa mampu disekat dan ditahan ia turun bagai hujan yang mencurah-curah, sehingga coach sendiri sukar untuk huraikannya dari sudut ilmu, tetapi ia mampu ditangkap dan difahami oleh audien yang benar-benar ikhlas dalam tujuan bisnesnya.

Perkongsian ini terlalu banyak dan sangat membantu dan aku rasa sehingga hari ni ia telah banyak mengubah pola fikiran dan pendirian aku.

InsyaAllah jika diberikan masa yang terluang dan kekuatan, akan aku sambung kisah ini dengan persoalan dan penyelesaian yang lebih.

InsyaAllah

No comments:

Post a Comment