AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
111111111111111111111111111111111

Thursday 28 May 2015

SECAKIR KOPI DAN BUKU

Aku melihat jam di laptop menunjukkan sudah pukul 4.13 pagi, waktu yang semua manusia masih diulik mimpi indah atau ngeri, aku sendirian ditemani unggas malam dan secakir kopi serta sebuah buku.

Pada kebiasaan waktu pagi begini, pada hikayat para wali-wali dan solihin inilah waktu hidup mereka, waktu yang dibentangkan bagi mereka dengan seluruh keringat dan kerinduan mencengkam diri hamba. Menyeru-menyeru mereka itu dengan sendu yang syahdu demi pemilikan mutlak cinta abadi buat sang pencipta.

Dan aku sebagai seorang dari murid kepada Sang guru wali dilihat senang berada didepan laptop menghurai beberapa beban yang bejat diotak dengan menenkan-nekan punat di Keyboard sebagai sebuah penulisan.

Ini hanya sebuah nukilan biasa bagi diri hamba yang mempunyai hasrat yang besar dalam penulisan, minat yang mendalam dengan susur atur bahasa kerinduan, mula dihujung jari terzahir disitu restas-rentas rasa sebuah kerinduan, ia bermain didalam hati dan fikiran, terluahkan dengan tanpa suara, hanya bait-bait itu terzahir pada pandangan mata yang tidak buta.

Nyata sangat selesa disini, terpandang disisi sebuah nukilan cerpen dan puisi karangan seorang penulis baru yang tidak ternama, tetapi didalamnya penuh dengan rasa dan sensitiviti yang halus, nukilan dan penulisan itu seakan hidup dan mngejutkan jiwa lena didalam negeri firaun. Watak pejuang seperti Hang Tuah dan beberepa hulu balang Melayu menjadi tunggak utama latar semagat perjuangan ditanah yang sedang dijajah bersamanya pemikian.

Buku ini aku hanya membelinya dengan harga RM5 tanpa disisinya para penerbit-penerbit yang tersohor di bumi Malayu ini, ia hanya dicetak dengan printer sahaja dan dijual di jalanan oleh pecinta buku-buku dan nukilan ajaib para sastera Under Ground ini.

Suasana malam di hentian bas P. Gudang Johor menyaksikan sebuah gerai buku jalanan dengan buku yang terpilih, aku terkaku disitu, membelek-belek beberapa buku dengan tajuk yang menyentak-nyentak jiwa halusku. dan tergerak untuk memilih antara tajuk yang terbaik, maka ditanganku dua buah buku yang bertajuk Kritikos dan Rendezvous. Keduannya dilihat sangat istimewa, aku terus menebusnya dengan wang merah untuk dua buku yang berharga RM5 satu.

Wah,..Kopiku semakin menipis dan sekarang aku menikmati hirupan terakhir, subuh hampir menunjukkan diirnya, aku perlu perlahan-lahan ke kamarku merenung barang sejenak wajah kecintaan isteri dan anakku yang mendiami hampir seluruh jiwaku.

Tapi sebelum itu, dengarkan rayuan pilu hati rentaku yang padanya nampak muda,..
Jiwa manusia dan fikirannya sentiasa diberikan kebebasan untuk menilai dan selajurnya dengan keputusan, tapi ketepatan setiap keputusan bukan rumusnya di balik otak para pemikir, tetapi apa yang dah termaktub dalam azali lagi. Ramai yang menyangka dirinya mengawal dirinya, tapi itu hanyalah sebuah sangkaan sahaja, sama ada mereka dikawal otaknya dan mengawal dirinya atau benar-benar mereka mampu untuk berlindung dari kawalan otak yang sedang hampir semua manusia sedang dikawal tanpa dia perasan dan tanpa diakui.

Mereka telah mendahului kita lama dahulu, mereka telah memesongkan kita dari matlamat perhambaan kepada yang esa dalam diri berugama hampir kepada semuanya yang mengaku berugama, harian kita telinganya ditadah dengan kepalsuan, begitu juga dengan mata dan semua deria, sehingga deria keenam juga tidak terlindng, kita sedang dimanipulasikan, dan wujud didalam jiwa kita sifat keakuan dan perjuangan yang menyeleweng.

Kita diyakinkan untuk yakin dengan apa yang dibawa pencaindera tanpa kita melihat kepada realiti yang sebenar, kita sebenarnya terlalu mudah ditipu dan dimanipulasikan, kejayaan demi kejayaan mereka raikan, mereka seronok mempermainkan manusia, mereka seronok dengan kebodohan dan kedungunan manusia. Otak -otak manusia terbejat, mata hati mereka buta, mereka setiap hari disuap dengan sangkaan dan auta yang difaktakan.

Wahai jiwa-jiwa yang tenang,....bangkit dan bangunlah, pandang disisi yang berlainan dari apa yang ada didepan, sebenarnya mereka adalah menipu daya, menyebarkan segala kepalsuan yang bakal jadi keyakinan. Hakikat melihat kehinaan manusia

ALFAras
4.53 pagi
Jumaat

No comments:

Post a Comment